Visão Geral
Curso IT Asset Management Foundation ITAM. Este curso básico de gerenciamento de ativos de T, fornece uma introdução ao gerenciamento de ativos de TI (ITAM) e é destinado a qualquer pessoa nova no ITAM. Desde administradores de TI com foco operacional até o CFO com responsabilidade orçamentária. Os participantes serão capazes de compreender o conceito e o propósito do ITAM e como o ITAM pode beneficiar a sua organização. Além disso, os participantes compreenderão as complexidades de licenciamento relacionadas às operações de TI em termos de atualizações e aquisições de software e hardware.
O IT ASSET MANAGEMENT (ITAM) constitui um elemento importante numa estratégia empresarial, permitindo o controlo de custos, a redução de riscos e a melhoria do valor empresarial no ciclo de vida dos activos de TI, incluindo todos os aspectos de hardware e software utilizados numa organização.
O foco principal do programa de treinamento é expandir o fluxo de trabalho e definir as principais funções nas disciplinas de ITAM nos departamentos financeiros, contratuais e de estoque, bem como destacar a mudança cultural que pode ocorrer para os usuários finais em um ambiente de TI. O curso ITAM Foundation é baseado nas melhores práticas de gerenciamento de serviços e nos padrões ISO (ISO 55000 e 19770), apresentando aos participantes a estrutura de trabalho do ITAM em termos de governança de TI e otimização dos ativos de TI, desde a aquisição até o descarte.
O Curso IT Asset Management Foundation ITAM, cobrirá as quatro áreas principais do ITAM e sua interação em relação ao gerenciamento de contratos, conformidade, segurança da informação, controle de custos e valor comercial de TI: Gerenciamento de ativos de hardware (incluindo dispositivos móveis), Serviços de gerenciamento de ativos de software e Gerenciamento de ativos em nuvem, Pessoas e informações. Gerenciamento de ativos (incluindo traga seu próprio dispositivo).
Conteúdo Programatico
ITAM introduction:
- Definition, purposes and objectives
- Why do your organisation need ITAM?
- Introduction to the four key areas: Hardware Asset Management, Software Asset Management, Services & cloud Asset Management, People & Information Asset Management
- The IT Asset lifecycle and its impact on your business
- The key roles in ITAM – stakeholders, functions, roles and responsibilities
- Typical business issues and challenges in the ITAM workflow
- Introduction to ITAM best practices, ISO55000 and ITIL
Hardware Asset Management (HAM) introduction:
- The concept, purpose and benefits of HAM
- The HAM lifecycle in your organisation from acquisition through to disposal
- Request and approval processes, procurement and lifecycle management, redeployment and disposal management
- The placement of HAM in the ITAM ecosystem
- Mobile device (asset) management aspects of HAM
- The best practices of HAM (ISO and ITIL)
- The tool reflections of HAM
Software Asset Management (SAM) introduction:
- Definition and objectives
- SAM best practices and framework (Including how to avoid “The Bermuda Triangle of SAM”)
- The business value of SAM SAM from request to acquisition through disposal
- Key roles and stakeholders in a SAM program
- The placement of SAM in the ITAM ecosystem
- The concept of compliance
- The risks/costs related to software audits
- Organisational pitfalls and challenges in the SAM process
- IT service Management (ITIL) and ISO19770 approach within SAM
Services and Cloud Asset Management introduction:
- The concept of services and cloud services
- The costs, challenges and benefits associated with Services and Cloud services
- Definition and objectives within Services and Cloud Asset Management (SEAM)
- The contractual issues as assets in SEAM
- The pitfalls and benefits from SEAM ITAM best practices in a SEAM context
- The placement of SEAM in the ITAM ecosystem
- Key roles and stakeholders in a SEAM program
- Compliance in a Cloud perspective
People & Information Asset Management (PINAM) introduction:
- Definition and objectives
- How to define Information and People as assets?
- Security and risk control (information sharing, employees leaving the organisation, loss of mobile devices, access regulations, etc.)
- BYOD in a Services and Cloud Asset Management perspective
- How do mobile users use their devices and content?
- Benefits and pitfalls
- Policy Setting – security policies for content, users and mobile devices
ITAM Key findings and conclusions:
- The best practices in the ITAM framework
- How to assess and understand the ITAM maturity in your organisation
- The interface between the four key ITAM areas (HAM, SAM, SEAM, PINAM)
- Effective communication of your ITAM goals to the key stakeholders in your organisation
- ITAM integration with the organisational key business drivers and goals
- Evaluation