Visão Geral
Este Curso Object Oriented Analysis & Design with UML 2.0 foi desenvolvido para ensinar conceitos essenciais de orientação a objetos e sua aplicação em um processo prático de análise e design. São apresentados os métodos mais comuns de análise e design, incluindo análise de casos de uso, análise de domínio de problemas, diagramação de atividades, diagramação de interação e aplicação de heurísticas e padrões de design. O uso da Linguagem de Modelagem Unificada (UML 2.0) para produzir resultados de modelagem de análise e projeto também é abordado.
Os alunos aprenderão como traduzir as necessidades de negócios em casos de uso e documentos suplementares, seguidos por outros artefatos baseados em UML, incluindo diagramas de classes e diagramas de sequência
Objetivo
Ao concluir o Curso Object Oriented Analysis & Design with UML 2.0, os alunos serão capazes de:
- Descrever os conceitos que definem Sistemas Orientados a Objetos, incluindo uma compreensão dos detalhes e interfaces dos objetos
- Explicar como modelar sistemas, subsistemas e componentes usando conceitos de objetos
- Aplique diagramas UML ao processo de desenvolvimento, incluindo diagramas de classes, diagramas de interação e padrões de design
- Demonstrar conhecimento da Linguagem de Modelagem Unificada (UML 2.0) padrão da indústria
- Identifique as fases e resultados do Processo de Desenvolvimento OO
- Traduza as necessidades de negócios em casos de uso e documentos suplementares
- Projete uma representação visual de um aplicativo com Unified Modeling Language (UML 2.0)
Publico Alvo
- Desenvolvedores
- Analistas de negócios
- Qualquer pessoa que deseje aprimorar seus conhecimentos de Desenvolvimento Orientado a Objetos utilizando a UML
Pre-Requisitos
- Algum conhecimento de programação e design de sistema é útil, mas não é obrigatório, pois esta é uma aula de visão geral
Materiais
Inglês/Português/Lab Prático
Conteúdo Programatico
Introduction to OOAD with UML 2.0
- What is OOAD?
- What is UML?
Overview of UML 2.0
- Introduction
- Structural, behavioral and interaction diagrams
- Overview of UML 2.0 Diagram Types
- Use Case
- Activity
- State Machine
- Sequence
- Communication
- Interaction Overview
- Timing
- Class
- Object
- Component
- Composite Structure
- Package
- Deployment
The OO Development Process
- OO development objectives
- Roadmap of phases and milestones
- Review and iteration
- No exercise
Use Case Modeling
- Introduction
- Transition from business needs to Use Cases and Supplementary documents
- Focusing on the Domain
- The role of Business Modeling in preparation for development of Use Cases
- Use Cases and Supplementary documentation
- The process of finding Actors and Use Cases
- Exercise - Use Case diagramming
- Removing redundancies in Use Cases using Include, Extend, and Generalization
- Exercise - Refining Use Cases
- The use of Activity diagrams to visually model Use Case Scenarios
- Exercise - Activity diagramming
Object Oriented Concepts
- Classes
- Objects
- Abstraction
- Inheritance
- Polymorphism
- Encapsulation
- Messages and Methods
- Relationships
- Interfaces
- Packages
- No exercise
Analysis Modeling
- Transition from Use Case Analysis to Domain Analysis
- Domain Model
- Use Case Realization
- Allocate responsibilities for realizing requirements to Analysis elements
- Architectural concepts in Analysis
- Structure of a Domain
Design Modeling
- Object-Oriented Design
- Transition from Analysis to Design
- Overview of Design
- Basic Architectural Design
- Exploring Behavior
- Finding Operations
- Class Stereotypes
- Sequence Diagrams
- Exercise – Sequence diagramming
- Exercise – High level Class diagramming
- Collections
- Process Summary
- Review questions and discussion
- Modeling Elements and Techniques
- Relationships
- Role Names
- Association classes
- Class Scope
- Visibility
- Navigability
- Qualified Associations
- Interfaces
- Abstract classes
- Collaboration Diagrams
- State Transition Modeling
- Exercise
- Review questions and discussion
- Detailed Design
- Architectural Concepts in Design
- Architectural choices
- Exercise – Detailing the Class model
- Review questions and discussion
- Creating an Object Model
- Introduction
- Creating the model
- Optional Exercise – Creating an Object diagram
- Review questions and discussion
Deployment Modeling
- Organizing Builds into Packages
- Using Component diagrams to organize code into modules
- Using Deployment diagrams to document code distribution
- Review questions and discussion
Design Patterns - Optional
- Advanced Architectural Design
- Design Patterns
- Applying and Authoring Patterns and Transformations for automating refinement of models
- Process Summary
- Appendix - References
TENHO INTERESSE